I dagens hektiska samhälle känner vi alla oss stressade mellan varven. Oavsett om stressen har att göra med jobbet, familjelivet, relationsproblem, ekonomi eller någonting annat så finns stressen alltid där.

Även om stress på sätt och vis kan vara nyttig, på så vis att den tillåter dig att växa såväl fysiskt som mentalt, är överdriven och kronisk stress någonting väldigt skadligt. Stress kan också leda till spänningshuvudvärk och andra hälsoproblem som begränsar dina möjligheter att prestera på jobbet, i skolan eller i ditt förhållande. Istället för att låta stressen ta över ditt liv, kan du testa några av dessa metoder för stresshantering som låter dig förebygga och hantera stressen innan den sätter din hälsa på spel.

Varva ner och minska stressen

Identifiera stressen

Identifiera det tänkande som leder till stress. Det kan till exempel röra sig om att du inte känner dig produktiv, eller om negativa tankar som leder till att du oroar dig. Dessa kan få kroppen att släppa ut stresshormoner, vilket är ett lämpligt svar på om du till exempel hamnar i en stressande situation där ett vilt djur har hamnat i din väg. Det hjälper dock inte när du sitter fast i trafiken. Identifiera vad stressen beror på och försök att tänka annorlunda.

Omvandla stressande tankar

Stress är någonting som du upplever. Kroppen har ett väldigt effektivt försvar mot farliga händelser i form av flykt- och kampresponsen, vilket låter dig undvika faror och kan rädda ditt liv. Det är också denna reaktion som får ditt hjärta att slå snabbare och pulsen att öka. Men om du omedvetet upplever denna reaktion i situationer som inte är livshotande, som till exempel trafikstockningar eller deadlines som närmar sig, måste du lära dig att motverka kroppens svar på stress så att du istället kan varva ner och låta kroppen slappna av.

Varva ner och minska stressen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *